Com aprenem

Aprenem Fent

Deia Jean Piaget: “L’objectiu principal de l’educació és el de crear persones que siguin capaces de fer coses noves i no simplement de repetir el que altres generacions han fet.

Creiem que la millor manera perquè les nenes i nens aprenguin és fent, pensant i reflexionant. Per això volem que els infants se sentin protagonistes del seu aprenentatge i hi donin significat sent-ne una part activa i utilitzant les eines que posem a l’abast. Perquè quan aprenem a partir de l’experiència directa, madurem com a persones. Només així podrem aconseguir que els nens i nenes siguin autònoms, curiosos i emprenedors.

De forma contínua, i a cada cicle de l’educació infantil i primària, seguim l’evolució de l’aprenentatge de cada infant i del conjunt dels grups classe, per tal d’anar reforçant els elements que sigui necessari i també ampliant horitzons. 

Al finalitzar l’escola primària, els alumnes compten amb els coneixement, habilitats, eines i maduresa per afrontar amb èxit la secundària i tots els reptes que es proposin més endavant.

Els reptes d’aprenentatge són situacions o activitats dissenyades per estimular el pensament crític, la creativitat i la resolució de problemes en els alumnes.

Tal com diu el seu nom, un repte és una fita, un objectiu on arribar, i això implica una integració de coneixements i habilitats de diverses disciplines, acadèmiques, emocionals i personals. Fet que fomenta una experiència educativa molt rica i més significativa pels infants.

La metodologia que fem servir permet als nens i nenes treballar en equip, resoldre problemes reals i aplicar el que han après en situacions concretes. A més a més, aquest enfocament promou la creativitat i la innovació, ja que els infants han de pensar de manera crítica i buscar solucions originals.

El treball per racons és una metodologia que fomenta l’aprenentatge entre iguals. Té com a objectiu potenciar l’autonomia a l’hora d’aprendre. S’organitza a partir de diferents propostes que fan referència a les diferents àrees: lectoescriptura, traç, matemàtiques, psicomotricitat fina… on l’infant es mou lliurement, però amb el compromís d’haver passat per tots els racons al final de l’activitat i poder-se autoavaluar.

La competència comunicativa oral té un pes molt rellevant a la nostra escola. Considerem que és molt important que els alumnes aprenguin a parlar en públic ja que és una eina que segur que necessitaran en el futur.

Des d’Infantil es treballen activitats que afavoreixen la pronúncia correcta dels sons i l’autoconsciència, en els més petits, de fer servir progressivament frases més llargues, amb més connectors i vocabulari cada vegada més precís.

A l’etapa de Primària el treball de l’expressió oral, a part de fomentar-lo en el dia a dia amb diferents activitats (debats, converses col·lectives, en les diferents representacions teatrals…), també es fa de manera individual amb exposicions que els infants es preparen a casa i posteriorment, expliquen davant de la resta de la classe. Es comença a primer de Primària per la preparació d’un conte en català i una adivinanza en castellà, per acabar, a sisè, fent conferències individuals sobre temes escollits en català, castellà i anglès.

A l’Escola la lectura ocupa un paper molt rellevant. Fer que les nenes i nens siguin bons lectors no és una tasca senzilla. Un dels factors més importants per a que això succeeixi és iniciar aquest procés en el moment maduratiu adequat a l’infant. I això es produeix entre els 6 i 7 anys. Els nens i nenes comencen a llegir a primer de Primària i, quan ja tenen certa fluïdesa, comencen a anar a la biblioteca. A partir d’aquest moment hi aniran cada setmana i llegiran, aproximadament, uns 200 llibres en català, castellà o anglès durant el seu pas per l’Escola.

El treball cooperatiu és una eina d’aprenentatge en la qual les nenes i els nens s’organitzen en petits grups de treball heterogenis amb la intenció d’aconseguir metes i objectius comuns. La diferència que hi ha entre aquesta forma de treballar i el treball en petit grup és que, a més a més, en el treball cooperatiu s’estableixen uns rols, que cadascú ha d’assumir. Aquesta metodologia de treball s’inicia a quart de Primària. Més informació al nostre blog

Durant l’etapa de Primària els infants comencen a utilitzar les tecnologies digitals com una eina de comunicació i d’aprenentatge. El Pla Digital és un document que recull totes aquelles accions que l’Escola porta a terme per desenvolupar la competència digital dels nens i nenes, de les mestres i del centre. En aquest pla hi ha també inclòs un protocol per educar en el bon ús de les tecnologies. Més informació al blog.

Pensament Creatiu

Tots sabem que la creativitat els ajudarà a expressar-se millor i a desenvolupar eines per encarar nous reptes de manera més autònoma. Aquest pensament creatiu que va més enllà a l’Escola el treballem amb el taller d’expressió escrita. Una activitat setmanal que s’inicia a segon i es fa fins a sisè. La fem barrejant alumnes d’un mateix cicle amb l’objectiu de treballar i fomentar aquesta creativitat a partir de la llengua amb el treball de diferents tipologies textuals.

Un dels objectius de l’aprenentatge de les matemàtiques és la interpretació de l’entorn partint del que és quotidià i de la manipulació per poder, després, establir connexions entre allò que s’ha après i el que ja se sap. Perquè aquest aprenentatge sigui significatiu ha de ser engrescador, motivador, interessant i ha d’arribar a tothom. La metodologia dels espais matemàtics ajuda a poder complir aquests objectius plantejant reptes i problemes als alumnes per tal que puguin desenvolupar o portar a la pràctica de manera autònoma o bé treballant cooperativament els diferents processos matemàtics. Més informació al blog.

Des d’Infantil amb el laboratori i en el treball per projectes fins a Primària, l’observació i l’experimentació esdevenen uns instruments indispensables perquè els infants coneguin i entenguin el món que els envolta. El mètode científic fomenta que les nenes i nens analitzin, desenvolupin hipòtesis i facin recerca de resultats.

La música dins la nostra Escola té un paper protagonista. Treballar  la intel·ligència musical no només fa que els nostres infants desenvolupin la sensibilitat i el gust per la música, sinó que els dóna la possibilitat d’adquirir de manera lúdica eines com la memòria, la dicció, l’atenció, la concentració, la consciència corporal i espacial… totes elles eines imprescindibles per aprendre. A través de la música i les representacions que fem a l’Escola es fomenta el sentiment de pertinença i la cohesió grupal.

El taller artístic, des dels més petits fins als més grans, és una estona setmanal en la qual, en grups reduïts, i compartits amb els nens i nenes del mateix cicle, desenvolupem la creativitat i la sensibilitat, aprenent a valorar les creacions artístiques pròpies i les dels altres. Amb materials reciclats, inspirant-nos en la natura o sortint de l’Escola per fer produccions al natural, descobrint les obres de diferents d’artistes, o familiaritzant-nos amb diferents materials, tot  és vàlid per despertar la nostra imaginació i fomentar la sensibilitat artística.

Per altra banda, donem molt valor estètic a les creacions dels nostres infants, és per això que guarneixen la nostra Escola, i així infants, famílies i mestres les podem gaudir.

A l’Escola Lys considerem l’activitat física essencial per al desenvolupament integral dels infants. Per això, l’Educació Física és present al llarg de tota l’escolaritat. A l’etapa d’infantil, comencem amb la psicomotricitat, que treballa la coordinació, l’equilibri i el coneixement del propi cos de manera lúdica. A partir de primària, els alumnes continuen amb Educació Física, on desenvolupen habilitats motrius, treballen en equip i adquireixen hàbits saludables, i la natació a la piscina de Can Caralleu. 

Les sessions es duen a terme en anglès, fomentant alhora la pràctica esportiva i la immersió lingüística. A més, aprofitem tant les nostres instal·lacions com els recursos de l’entorn per oferir una experiència rica i variada, adaptada a cada etapa educativa (Parc Putxet, Escola Els Arcs i Can Caralleu).

Idiomes

Des de l’Escola entenem que l’aprenentatge de les llengües és molt important, ja que permet que els infants puguin obrir-se al món i conèixer noves cultures. És per això que fem una proposta d’aprenentatge de les llengües estrangeres que comença a 3 anys i acaba als 18, ja que s’estén a la nostra escola de secundària i als batxillerats.

Els nens i nenes comencen aprenent la llengua anglesa a l’Escola, quan passen a Els Arcs, la nostra escola de Secundària, l’aprenentatge de les llengües s’estructura en agrupacions per nivell per manera que es pot atendre millor l’evolució de cada infant. També en començar la secundària s’introduirà l’aprenentatge del francès.

Per una altra banda, durant aquesta etapa tindran la possibilitat de començar a cursar el batxillerat Dual que els permetrà l’accés a universitats dels Estats Units.

Un cop comencin el batxillerat, al CIC, tindran la possibilitat d’aprendre l’alemany així com de continuar cursant el batxillerat Dual o el Batxibach.

 

Des de I3 fins a 6è tots els nens i nenes tenen dues estones setmanals de conversa anglesa amb un mestre nadiu.

Això permet als infants estar immersos en l’idioma des de ben petits. Fet que ajuda a desenvolupar una pronunciació correcta i una comprensió natural de l’anglès.

Els mestres nadius poden oferir un model autèntic de l’idioma, incloent-hi expressions idiomàtiques, accents i entonacions que són difícils d’aprendre només a través de llibres o recursos digitals.

Per una altra banda, aquesta persona els ofereix la possibilitat de compartir aspectes de la cultura dels països de parla anglesa, cosa que enriqueix l’aprenentatge i ajuda els alumnes a entendre millor l’idioma en el seu context cultural.

Des d’I3 fins a 6è la llengua vehicular de l’àrea d’educació física i psicomotricitat és l’anglès.

Practicar l’anglès durant les classes d’educació física ajuda els alumnes a millorar les seves habilitats lingüístiques en un context diferent. Aprendre vocabulari relacionat amb l’esport i el moviment pot fer que l’idioma sigui més accessible i divertit.

Fer educació física en anglès pot promoure la interacció dels nostres alumnes amb nens i nenes de diferents orígens quan són fora de l’Escola, ja que l’anglès és una llengua comuna en molts contextos. Això ajuda a desenvolupar habilitats socials i de treball en equip.

En resum, fer educació física en anglès no només ajuda a millorar les habilitats esportives, sinó que també enriqueix l’aprenentatge de l’idioma i fomenta un ambient d’aprenentatge més inclusiu i divertit.

Cultura i tradicions

Totes les persones, siguem d’on siguem, portem una motxilla plena de les idees, maneres de fer, de pensar, de gaudir, de menjar… dels llocs que ens han vist créixer.

Conèixer i estimar la cultura, la llengua i les tradicions d’allà on hem viscut ens ajuda a crear un sentiment de pertinença i un vincle, de vegades imperceptible, amb les persones amb qui compartim la manera de celebrar la vida.

La nostra Escola està molt arrelada a la cultura catalana. Volem que els nens i nenes coneguin les nostres festes i la nostra cultura amb profunditat i gaudeixin de totes i cadascuna de les celebracions amb emoció.

Perquè d’aquesta manera entendran que totes les persones, siguin d’allà on siguin, també tenen unes tradicions que s’estimen i els emocionen i que, si volen saber, del cert, com són i com pensen hauran de descobrir què hi porten a la seva motxilla i respectar totes les llengües, cultures i tradicions que hi trobin dins.

Gestió emocional

L’àrea de Pensar i Parlar és un projecte de Filosofia 3-18 en què participa l’Escola, que treballa la Filosofia des d’Infantil fins a 6è. Té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels infants, enfortir la capacitat reflexiva i preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.

És un espai de reflexió que des de la coeducació, la inclusió i el treball emocional, fa possible que nens i nenes incorporin els valors que els permetin esdevenir persones compromeses amb la societat, amb sentit crític,  i millors persones. En aquestes sessions treballem conceptes com justícia, veritat, bondat, bellesa, món, identitat personal, temps, amistat, llibertat i comunitat.

Però l’educació emocional ha de ser transversal, incorporar-la a totes les àrees.  L’Educació física n’és un bon exemple. Una bona salut emocional ajudarà els nens i nenes a incorporar hàbits saludables, millorar el domini i coneixement del seu cos i el dels altres i acceptar-lo.

Tots els nens i nenes de l’Escola quan arriben a tercer de Primària esdevenen padrins d’un nen o nena d’I2. Aquests padrins i padrines ho seran fins que el gran marxi de l’Escola a 6è i el petit passi a Primària. Junts compartiran les festes, estones de joc i moments d’aprenentatge. Aquesta és una de les estratègies que fem servir a l’Escola per afavorir la coneixença i els llaços afectius entre tots els nens i nenes que en formen part.

Grans i petits es coneixen, han creat un vincle i això fa que a l’Escola es respiri un clima molt familiar.

Aquest projecte ajuda a fomentar l’autoestima dels grans, la satisfacció personal, el sentiment de tenir cura de l’altre i la implicació personal. Als més petits els ajudarà a sentir-se segurs durant els primers anys a l’Escola.

En els nostres espais de reflexió (Pensar i Parlar, l’assemblea), però també en el dia a dia de l’Escola, al Menjador, a l’Esbarjo, a l’Educació física… es proposen dinàmiques i analitzem les diferents situacions que ens podem trobar, que volen una mirada des de la coeducació

Poder detectar tots junts estereotips de gènere, analitzar-los  i posar-hi solució és indispensable en el moment actual si volem que els nostres infants desenvolupin pensament crític que els ajudi a prendre partit sobre allò que viuen amb criteris propis.

A més a més, la comissió de gènere de l’Escola formada per famílies i mestres també ens proposa activitats per poder treballar a l’aula tots aquests aspectes.

Per altra banda, des d’Infantil fins al final de la Primària es treballa de la mateixa manera l’educació afectivosexual a partir de l’autoconeixement del propi cos i els sentiments que ens genera i el respecte pel cos i els sentiments dels altres. Més informació.

La necessitat que durant els anys d’Escola els infants puguin desenvolupar el pensament crític per tal d’esdevenir alumnes responsables i compromesos amb la societat fa que la nostra Escola hagi consolidat dos espais de reflexió setmanal, des de l’Educació infantil, Pensar i Parlar i l’Assemblea. Més informació.

Des de l’Escola entenem l’estona d’esbarjo com un espai educatiu. És un moment en què els infants gaudeixen del joc, però això també ens dona la oportunitat de treballar amb ells com ens relacionem, què hem de fer quan algú es fa mal, quan no estem d’acord sobre algun tema…

És per això que nosaltres fomentem el joc col·lectiu del grup-classe o del cicle, perquè tots els infants siguin inclosos durant l’estona d’esbarjo i aprenguin nous jocs. Per una altra banda, oferir als nens i nenes, propostes de joc més enllà de la pilota permet que les estones de pati siguin molt més inclusives i participatives.

L’estona d’esbarjo sovint comporta conflictes. Per això a partir de primer de primària a cada curs hi podem trobar el mediador, un nen o nena que durant quinze dies serà l’encarregat de ajudar els seus companys a resoldre les petites desavinences del dia a dia. D’aquesta manera els infants agafen estratègies de resolució de conflictes, s’impliquen en la vida del grup-classe i aprenen a comunicar-se de manera assertiva.

Participació i cooperació

Els càrrecs són petites responsabilitats que es reparteixen entre tots els nens de la classe. Hi ha càrrecs de classe i també càrrecs generals d’escola. Amb aquests, reforcem l’autonomia dels infants, així com la seva autoestima.

Per una altra banda ens ajuden a treballar l’adquisició de responsabilitats, el sentiment de pertinença al grup i la implicació real a la comunitat educativa.

L’Assemblea és un espai de trobada setmanal de tot el grup amb la tutora que té com a objectiu afavorir la cohesió de grup, la presa de decisions, la reflexió i debatre sobre diversos temes d’interès. Promou la participació dels alumnes i permet que el grup aprengui progressivament a organitzar-se i a modular conflictes senzills en situacions quotidianes.

És un espai per educar els infants en la democràcia, l’assertivitat i l’acceptació d’opinions diverses.

Un cop al mes, l’Assemblea es farà conjuntament amb els nens i nenes del cicle i, un cop al trimestre, tota la Primària es reunirà al pati per parlar de les coses que cal millorar. D’aquesta manera es prenen acords compartits per tota la comunitat educativa.

  • Banc dels aliments
  • Mostra solidaria del farró
  • Casal dels infants del raval

Festivitats

Les festes i celebracions representen una part molt important de la nostra Escola. Celebrar tots junts fa que els nens i nenes se sentin part de la comunitat educativa, fomenta el sentiment de pertinença, la cooperació i el treball en equip. De primer a sisè, cada classe s’encarrega d’organitzar una festa i convidar a la resta de nens i nenes.

D’entre totes, destacaríem la Festa Major de l’Escola, a l’inici de curs, on es fan danses tradicionals, falcons i surten a ballar gegants, nans i el bestiari. La segueix la Castanyada, Santa Cecília, la Festa dels Infants, els Pastorets i Nadal.

A partir de la representació del Llibre de la Selva, l’arribada del Pallasso Míster Xips, que ens porta la primavera, i la llegenda de sant Jordi, treballem la posada en escena, la dicció, la pronunciació i tots els elements que formen part del teatre.

El curs acaba amb la Festa de final de curs, la més especial de totes, on tots els nens i nenes del Petit Lys i de l’Escola pugen a l’escenari i a través d’un fil conductor, posen en escena el que han treballat a l’àrea de música durant aquell curs.

Excursions i colònies

Les excursions i sortides permeten als nens i nenes aplicar els coneixements teòrics en situacions reals. Això ajuda a consolidar l’aprenentatge i a fer-lo més significatiu.

Visitar llocs relacionats amb el que aprenen a classe pot despertar l’interès dels infants i fer que s’impliquin més en les classes. Les experiències noves i emocionants poden fer que els infants estiguin més motivats per aprendre.

Les excursions, sortides i colònies fomenten la interacció entre els alumnes, ajudant-los a desenvolupar habilitats socials com la comunicació, la col·laboració i el treball en equip.