El secret d’educar en les noves tecnologies.

Les noves tecnologies s’han convertit en una part integral de la vida quotidiana, i el seu ús en l’educació està augmentant ràpidament. Ens ofereixen moltes oportunitats per millorar l’aprenentatge, però també comporten riscos. Així que, és important tenir en compte les  seves avantatges i desavantatges en el món educatiu, especialment per als nens i nenes.

Per una banda, les noves tecnologies ofereixen un ampli ventall d’eines per fomentar l’aprenentatge i l’interès dels nens i les nenes en l’educació. Per exemple, moltes aplicacions i plataformes en línia són capaces de proporcionar una experiència d’aprenentatge interactiva i lúdica per als infants, cosa que els ajuda a mantenir-se motivats i compromesos en el procés d’aprenentatge. A més a més, també poden oferir als alumnes, així com a les mestres, l’oportunitat d’accedir a recursos educatius de tot el món, i la possibilitat d’interactuar amb altres estudiants i professionals de la mateixa àrea.

D’altra banda, cal esmentar els desavantatges en el seu ús. Una de les principals preocupacions és el temps excessiu que els infants poden passar davant una pantalla, i com pot afectar la seva salut mental i física. També hi ha el perill de que puguin ser exposats a continguts inadequats, així com la possibilitat que la seva informació personal estigui a l’abast de tothom a la xarxa. Per tant, és important que els educadors i famílies supervisin el seu ús  i estableixin uns límits adequats.

Afortunadament, hi ha moltes pràctiques educatives innovadores que es poden implementar per ajudar a garantir que els nens gaudeixin dels avantatges dels avenços tecnològics sense córrer riscos innecessaris. Per exemple, molts educadors estan utilitzant plataformes en línia per tal de proporcionar als alumnes una experiència d’aprenentatge en un entorn virtual, fent servir aquestes eines com a complement a l’ensenyament en el centre. L’arribada de noves experiències interactives com ara, la realitat virtual i la realitat augmentada, pot fer encara més atractives les experiències d’aprenentatge, així com l’ utilització d’aplicacions organitzatives per tal de fomentar l’autonomia i la responsabilitat dels alumnes.

Per a les famílies, hi ha també moltes opcions que es poden utilitzar a l’hora per assegurar que els menors puguin navegar de forma segura en l’era digital establint espais segurs.   També és important que les famílies monitoritzin l’ús de les pantalles, educant els infants sobre els perills i les millors pràctiques a la xarxa. És important establir límits clars, com ara la quantitat de temps que es passa en pantalla i quins espais web o aplicacions són apropiats per a cada edat.

Així mateix, les famílies també poden fer servir les noves tecnologies per ajudar als seus fills i filles a aprendre de manera més efectiva i eficient. Hi ha moltes aplicacions i plataformes que es poden utilitzar a casa per tal de reforçar els conceptes que s’estan ensenyant a l’Escola. També és possible fer servir aplicacions per a la pràctica d’habilitats lingüístiques o matemàtiques, o per a l’estudi de la història i la cultura, entre d’altres.

En resum, les noves tecnologies són una part integral de l’educació en l’actualitat i ofereixen moltes oportunitats per als nens i nenes. No obstant, també comporten riscos i és important que tota la comunitat educativa sigui conscient de les avantatges i desavantatges que comporten i implementi pràctiques educatives segures i efectives. Així, els infants podran obtenir els beneficis de la tecnologia sense comprometre la seva salut i seguretat.

Per acabar, hem elaborat una llista amb 10 eines digitals que creiem adequades pel que fa a l’àmbit educatiu dels nostres infants:

1. Google Classroom: Aquesta plataforma en línia facilita la gestió i la organització de les tasques i els materials de l’aula virtual, així com la comunicació entre professors i alumnes.
  2. Kahoot!: Aquesta aplicació de jocs educatius permet als professors crear preguntes i enquestes per als seus alumnes, afavorint la participació activa i la motivació.
  3. Scratch: Aquesta aplicació és una eina de programació visual que ajuda als alumnes a crear històries interactives, jocs i animacions.
  4. Duolingo: Aquesta aplicació ajuda als alumnes a aprendre idiomes de manera divertida i interactiva, utilitzant jocs i exercicis adaptats a cada nivell.
  5. Edmodo: Aquesta plataforma d’aprenentatge en línia permet als alumnes i als professors interactuar, compartir informació i col·laborar en projectes.
  6. Khan Academy: Aquesta plataforma ofereix una gran varietat de recursos educatius en línia per a estudiants de tots els nivells, amb l’objectiu de fer l’aprenentatge accessible per a tothom.
  7. Quizlet: Aquesta aplicació ajuda als alumnes a aprendre i memoritzar informació a través de jocs de paraules i activitats interactives.
  8. Seesaw: Aquesta plataforma ajuda als alumnes a compartir el seu treball i les seves reflexions amb els seus professors i companys, afavorint l’aprenentatge col·laboratiu.
  9. Canva: Aquesta eina de disseny gràfic permet als alumnes crear presentacions, cartells i altres materials visuals per a les seves tasques i projectes escolars.
  10. Minecraft: Aquest joc de construcció i aventures fomenta la creativitat i la resolució de problemes, mentre que també pot ser utilitzat per als professors per crear escenaris d’aprenentatge interactius.