Visca la Festa Major!

Aquests dies de setembre, coincidint amb el començament de curs, se celebren arreu moltes Festes Majors. La cultura popular és necessària per conèixer les nostres arrels i ens ajuda a connectar amb les nostres tradicions. Donar-la a conèixer a l’Escola és una pràctica educativa molt positiva pels valors que s’hi treballen, com l’esforç, la implicació, la cohesió de grup, la satisfacció personal i, en el marc competencial, el llenguatge oral i escrit o la representació gràfica entre d’altres.

Això sí, les tradicions cal posant-les en el context actual per entendre-les millor. Són, sobretot, una forma lúdica de crear un espai inclusiu per tots els nens i nenes i les seves famílies, vinguin d’on vinguin. En una dansa, batucada o correfoc… tots i totes hi podem participar, gaudint de l’alegria de la Festa. Perquè estar junts amb un objectiu comú, ens uneix, reforça el vincle de pertinença a l’Escola i en definitiva ens fa més feliços.

La Festa Major del Farró ha anat guanyant protagonisme any rere any. La nostra Escola, molt vinculada al barri, hi participa dedicant hores lectives a la preparació de la Cercavila, i animant als nens i nenes de l’Escola a assistir-hi, ja que els permet viure de molt a prop les diferents activitats i actuacions que organitza l’Associació de Veïns del Farró, pensades tant pels grans com pels petits. El seu catàleg de propostes s’ha fet cada any més extens.

La Festa Major de l’Escola Lys, que vam celebrar divendres passat, és la festa més viscuda pels nostres infants. Tots hi tenen un paper protagonista. Cada classe treballa un número que representarà davant de tots els nens i nenes de l’Escola. A l’estona de música i de Pensar i Parlar, coneixeran el perquè d’aquella dansa o tradició, com es representava antigament i com s’ha actualitzat, si es dona el cas.

Serà també important reflexionar sobre el vestuari que es fa servir durant aquesta festa. Tot i que és important que les nenes i nens coneguin la faixa, la barretina, la ret o les mitenes, tots sabem que aquesta vestimenta perpetua els estereotips de gènere. Per tant, quan aprenguem la història de la dansa que ballarem, també parlarem de com anaven vestits per ballar-la antigament i com són els vestits tradicionals catalans, però, a l’hora de sortir al pati a ballar, des de fa anys, totes les nenes i nens portaran la mateixa roba, sent aquesta més inclusiva i còmode.

La Festa Major es repeteix any rere any. Tots i totes fan la seva actuació i al mateix temps són els espectadors de la resta de representacions. D’aquesta manera poden recuperar l’actuació que van fer el curs anterior i anticipar la que faran el curs vinent. És així com al final de l’Escola coneixen de primera mà tot allò que representa una Festa Major: Pregoners, gegants i capgrossos, dracs, àligues, cuques, diables, sardanes, rogles, bastoners i falcons…

I finalment quan arriba la Festa Major de la nostra ciutat, La Mercè. Això els permetrà veure i viure en família tot el que han après la setmana anterior a l’Escola. Reconeixeran els Castells, el Bestiari Popular… participaran de la Festa que omple tants espais de la nostra ciutat i se la faran seva. En guardaran un bon record i esperaran que arribi la de l’any que ve.