EL JOC: MÉS ENLLÀ DE LES PANTALLES

En un món on les pantalles acaparen gran part del temps d’oci, és essencial redirigir l’atenció dels infants cap a activitats que promoguin el seu desenvolupament integral. Aquest article explora com els jocs motrius i l’activitat física poden enriquir la vida dels nostres fills, més enllà del món digital.

Aquest curs, a l’Escola Lys, estem aprenent a jugar al pati. És molt important poder jugar com ho vam fer nosaltres quan érem petits. Ens entristeix saber que hem passat de veure infants jugant al carrer a veure les joves generacions atrapades dintre les pantalles. Per aquesta raó volem que els nens i les nenes connectin amb el seu entorn, que gaudeixin de millorar i aprendre una nova habilitat que es relacionin amb la resta d’infants del barri o de l’Escola, amb els seus amics, amb la família…

Simplement, ens agradaria poder fer que els infants gaudissin tant temps com sigui possible de ser infants, de descobrir d’apassionar-se i sobretot, d’aprendre sobre ells mateixos. Perquè jugar és la millor manera per un infant de descobrir el món i és allò que el fa més feliç.

És per això que aquest curs, a l’Escola, estem aprenent els jocs motrius tradicionals, els que han fet feliços als infants de tots els temps i cultures. Són jocs per jugar a l’aire lliure o de vegades també a casa, són inclusius, coeducatius i no competitius. Jocs que desenvolupen la psicomotricitat, que serveixen per treballar l’esforç, la concentració…i que a més a més són molt i molt divertits.

És vital reconèixer que els jocs i joguines digitals estan dissenyats per ser altament atractius. Per això, és important que l’entorn educatiu i familiar dels infants treballi de manera conjunta per incentivar l’interès en activitats que fomentin el seu desenvolupament físic i mental, establint així un equilibri saludable entre la tecnologia i el joc actiu.

El joc motriu ofereix beneficis claus per al desenvolupament dels infants. A més de promoure un estil de vida saludable, aquests tipus de jocs potencien el desenvolupament cognitiu, desenvolupen habilitats socials i de resolució de conflictes, i fomenten la creativitat i l’empatia.

Els jocs tradicionals no només connecten els infants amb les seves arrels culturals, sinó que també serveixen com a mitjans de transmissió de coneixements i tradicions. Aquests jocs fomenten la independència i el desenvolupament d’habilitats sociomotrius i psicomotrius. Quan es tracta de triar regals per als més petits, les opcions que fomenten l’activitat física són ideals. Bicicletes, patinets, cordes per saltar, pilotes, baldufes, diàbolos, taules d’equilibri…i jocs de taula que requereixen moviment, són algunes idees que combinen diversió i aprenentatge, demostrant que l’esforç pot tenir recompenses gratificants.

Molts adults encara recordem amb nostàlgia aquells dies en què els carrers esdevenien escenaris d’aventures sense fi, on cada joc era una porta oberta a mons imaginaris. En canvi, avui dia, ens topem amb una realitat ben diferent: una generació d’infants, els nostres fills i alumnes, immersos en un món digital, on les pantalles han capturat l’essència del seu joc.

No és que reneguem de la tecnologia sinó que anhelem recuperar el “jugar”, com el fet propi dels infants. Volem que els nens i nenes d’avui experimentin la joia pura del joc a l’aire lliure, de sentir la brisa en els seus cabells mentre corren, la terra sota les seves mans quan construeixen castells de sorra, l’alegria d’una tarda compartida amb amics.

Desitgem que aprenguin a gaudir de la bellesa del món real, que desenvolupin habilitats vitals i que forgin vincles indestructibles amb els seus companys. Ens agradaria veure’ls créixer amb la confiança que prové d’assolir una nova habilitat, de sentir l’eufòria de descobrir i l’orgull d’aprendre sobre ells mateixos.

Som conscients que això sembla molt demanar, però creiem fermament en la importància d’aquest desig. Volem que els nostres infants, que ja són natius digitals, tinguin l’oportunitat de ser exactament això: infants. Que tinguin la oportunitat de viure una infantesa plena de rialles, jocs i descobertes.