Cada setembre, una oportunitat

Després de les vacances arriba, a totes les famílies, la necessitat que comenci l’Escola. El llarg estiu del nostre calendari fa que es visqui el començament del nou curs escolar com quelcom molt desitjat.

I és que l’estiu és el temps per la relaxació i el descans que tots necessitem, per deixar passar el temps d’una altra manera, sense mirar el rellotge. És el temps que els infants necessiten per badar, pel mal anomenat, perdre el temps, per deixar volar la imaginació, per deixar fluir la creativitat i la inventiva dels jocs interminables i per gaudir de l’aire lliure amb família i amics. Sobretot les vacances permeten als infants compartir amb els adults un temps complet, compartit sense presses i amb les sensacions i els records de passar-lo, en la mesura que puguem, a l’aire lliure i prop de la muntanya o del mar.

Però, quan arriba el final d’agost, sembla que ens cal recuperar un cert ritme. Allò que anomenem les nostres rutines. El setembre ens anuncia el final de la calor i el retrobament dels nostres hàbits personals i familiars. I, aquí, és on l’Escola torna a ser necessària i imprescindible, sobretot pels infants.

Perquè l’Escola ajuda a marcar els horaris de la família, els tempos on tot comença a posar-se al seu lloc. L’infant, igual que el cal descansar, necessita recuperar cert ordre al seu voltant.

Són els hàbits i les rutines de cada dia les que l’ajuden a organitzar-se, posen el coixí per a què pugui millorar en autonomia, anticipar allò que passarà i situar-ho en el temps. Nens i nenes recuperen una seqüència pautada al seu voltant que els fa a créixer i madurar una mica cada dia, gairebé sense adonar-se’n.

Per mestres i adults el nou curs ofereix una altra vegada la possibilitat de tornar a començar, poder fer nous propòsits, replantejar objectius. Però sobretot és pels petits que el començament del curs obre una finestra de noves oportunitats i desitjos. L’oportunitat per aprendre, per retrobar els amics i fer-ne de nous, per descobrir nous interessos i motivacions, i la il·lusió d’haver-se fet un any més gran i enfrontar nous reptes.

Començar l’Escola cada setembre és el que marca el ritme de la normalitat, donant vida un altre cop als carrers i places dels pobles i ciutats, fins i tot en aquests temps tan complicats. I ho fa amb el desig i l’emoció que comporta sempre allò que és nou i el descobriment d’allò que comença una altra vegada amb noves expectatives, esperances i il·lusions.

Cada setembre ens obre de nou a tots una finestra d’oportunitats.

Benvinguts al nou curs!