El període d’adaptació a P3

L’inici de l’escola suposa que les nenes i nens de tres anys (alguns encara de 2) s’han d’adaptar a la separació de les seves famílies durant unes hores en un espai nou on es troben unes persones desconegudes.

L’adaptació és el procés a través del qual aquest entorn i aquests adults esdevindran coneguts i transmetran sentiments de seguretat, confiança, familiaritat, etc. Es tracta d’un període variable en cada cas. Cada infant necessita el seu temps per adaptar-se a l’escola. Alguns s’hi trobaran bé de seguida, a d’altres els costarà una miqueta més (unes setmanes).

El qualsevol cas és normal.

Els nens i nenes poden reaccionar de diferents maneres davant la nova situació:

Acceptant-la. Moltes vegades els infants que accepten bé la separació de la família són els que estan acostumats a anar a llar d’infants, etc. i superats els primers moments d’angoixa per no conèixer a les persones i l’entorn, se’l fan seu ràpidament.

Rebutjant-la i rebel·lant-se amb rebequeries, plors…

Mostrant inseguretat, tristor, etc. només en el moment de l’arribada a l’escola, a l’hora de separar-se dels familiars. Generalment, un cop la família ha marxat, se n’obliden i es distreuen. De tota manera, encara que llavors passin bé el dia, pot ser que l’endemà tornin a plorar en el moment de la separació.

Tot aquest procés els ajudarà a madurar, a fer-se més grans i més autònoms gaudint d’aquest nou ambient que els oferirà afecte, confiança i múltiples experiències enriquidores.

Segur que molts de vosaltres us esteu preguntant quin és el paper de les famílies en tot aquest procés, què hi podeu fer, com us heu d’implicar.

És important que mostreu confiança en l’escola: primer heu d’acceptar personalment la separació, reconeixent l’autonomia del vostre fill o filla. L’adaptació és més fàcil quan des de casa prepareu els infants per a venir a l’escola: parlant-los d’anar-hi com un bon esdeveniment (gaudiran de nous amics, de jocs i joguines noves, d’experiències noves, etc.) Donar importància a les activitats quotidianes que us expliquin els nens i nenes, així com respectar que no tinguin ganes de fer-les, a l’inici de curs.

En el moment de l’acomiadament, el més important és no fer-lo interminable. S’ha d’haver parlat amb l’infant de què es farà i el que no, si s’han deixat les coses clares i no detecten “cap signe de debilitat” en vosaltres tot serà més senzill. Convé que aviseu als vostres fills i filles quan marxeu, no heu de marxar d’amagat quan estan distrets, perquè es sentiran enganyats i després serà pitjor. Els heu de dir la veritat perquè confiïn en vosaltres. Com que una de les angoixes dels nens i nenes és saber si els vindran a recollir, cal que els informeu clarament de quan i qui ho farà, els resulta de gran ajuda.

Cal sempre mantenir la tranquil·litat i pensar que moltes vegades només és un moment. Sovint els plors duren mentre dura l’acomiadament. Si els vostres fills i filles veuen que amb els plors retarden que marxeu, poden utilitzar-los cada dia per a aconseguir que us quedeu més estona amb ells.

Quan els vingueu a recollir és convenient que no els pregunteu si han plorat. En el cas que això passi, penseu que és una manera que tenen els infants d’expressar així el seu sentiment i que és normal durant el període d’adaptació.

Mantenir un seguiment amb la mestra o el mestre del nen o nena, per seguir l’evolució de l’adaptació.

Passades unes setmanes entrarà a l’aula amb normalitat. Com dèiem abans, hem de tenir en compte que cada nen és diferent i que, per tant, tindrà un procés diferent, a uns els durarà una setmana, d’altres un mes i d’altres una mica més. Però tots s’acabaran adaptant a aquesta nova etapa tan especial.