Després de dos anys, amb una pandèmia i molta pantalla pel mig, tenim la sort de poder tornar a fer la festa de final de curs al pati de l’Escola davant tots vosaltres.
La festa de final de curs a l’Escola la vivim intensament tan alumnes com mestres, és el moment de màxim treball en equip. Pensem que és una forma molt bonica de tancar tot allò que hem après i viscut durant el curs, i a través de la música, tenim la eina per fer-ho, perquè la música té aquesta màgia catalitzadora i alhora transmissora de missatges i emocions.
![](https://www.escolalys.cat/wp-content/uploads/2022/05/festa-1-1024x768.jpg)
Què aporta als nostres infants pujar a l’escenari?
- Fer pinya amb el grup. Tothom està contribuint a un objectiu comú, no es competitiu, reforça l’empatia i treball en equip. Cada infant entén que depèn de la resta, i la resta depèn d’ell o ella.
- Enforteix l’autoestima, l’autorealització i la seguretat en un mateix/a. La consciència de ser el centre d’atenció imposa, ens fa vulnerables, però alhora ens empodera i ens fa créixer.
- Exercita la memòria, l’atenció i la concentració.
- Fomenta la iniciativa, la creativitat i el sentit estètic.
Els nostres nens i nenes ja fa un parell de setmanes que estan assajant, i són moltes les emocions… per una banda, les ganes de pujar a l’escenari i passar-s’ho bé, però per altra banda els poden sorgir els nervis, la vergonya i la por escènica. Les reaccions més freqüents son conductuals: parlar ràpid, ganes de fugir o quedar-se immòbil, descontrol al tocar o cantar, accelerar el tempo, cantar fort i sense escoltar als altres, etc.
Com fem front “als nervis, les vergonyes i la por escènica”
- Fem experimentar l’escenari des de ben petits, això farà que no tinguin por escénica a mesura que va augmentant l’edat.
- L’assaig general és imprescindible ja que veure’s i sentir l’espai, controlar els temps, l’entrada i la sortida, la salutació, veure les actuacions de les altres classes, etc. permet controlar factors importants de l’escenari.
![](https://www.escolalys.cat/wp-content/uploads/2022/05/festa-2-1024x685.jpg)
Assajar la representació «in situ», en el lloc on es farà l’actuació, per tal que dominin l’espai, la situació i l’acústica.
- Preparem les obres per tal que els infants no tinguin inseguretats i tinguin la sensació, la tranquilitat i la seguretat que dominen allò que han de representar, tocar o cantar per tal de disminuir l’angoixa i gaudir del que fan.
- Ajudem a evitar pensaments com «em posaré nerviós/nerviosa», «se m’oblidarà»… i animem a substituir-los per pensaments positius, com ara «ho tinc controlat», «m’ho sé», etc.
- Quan arriba el concert hem de pensar en gaudir i no preocupar-nos per res més. Gaudir i fer gaudir!
- Pensar, parlar i reflexionar. Després del concert, fem una xerrada i comentem tots aquells aspectes que ens han ajudat a gaudir de l’actuació: la bona preparació? Abans de començar, hem pensat en quelcom especial? No mirar a ningú en concret? Respirar a fons abans de començar? Haver escollit una cançó que ens agrada molt? Somriure?
Per acabar, no voldriem deixar-nos dues paraules molt importants, emoció i motivació. L’emoció és necessària i farà que l’aprenentatge sigui efectiu. Si hi afegim la motivació en aquest cas, amb músiques basades en la percussió, amb la qual els nens i les nenes hi connecten en desmesura, el resultat no podrà ser millor.
![](https://www.escolalys.cat/wp-content/uploads/2022/05/festa-3-1024x685.jpg)