Els Pastorets, llengua, cultura i tradició.

Un any més, aquesta vegada sense restriccions, l’Escola Lys representarà Els Pastorets.

La nostra Escola, des dels seus inicis, ha incorporat aquesta representació a principis de desembre, anticipant l’arribada de les Festes de Nadal. L’esforç que comporta la seva preparació fa que la representació es faci cada dos anys, alternant-se en el temps amb “La Festa dels Infants”, que és la representació de Nadal dels més petits.

L’Escola Lys es defineix en el seu ideari com un centre arrelat a la cultura popular catalana. Els Pastorets s’han representat al nostre país des del segle XIX i és habitual veure les famílies portant nens i nenes a veure aquest espectacle als diferents teatres de molts pobles i ciutats de casa nostra durant tot el període nadalenc.

A l’Escola ja es feia aquesta representació durant els anys on no es podia fer teatre en català, tampoc a les Escoles, i es reivindicava en aquell moment com una eina molt important per treballar la llengua catalana i apropar els autors catalans als infants, en uns anys molt difícils per a la nostra cultura i la nostra llengua. Aquesta tasca s’ha mantingut durant el temps fins a arribar als nostres dies.

Actualment, quan els nens i nenes d’Infantil ens pregunten què són les tradicions, els diem que són les festes i celebracions dels nostres avis, allò que els més grans de la família feien quan eren petits com ells.  Perquè les tradicions ens connecten amb les nostres arrels. Ens recorden cada any allò que som. Ens fan sentir més segurs i ens ajuden a saber d’on venim i cap on hem d’anar.

Altrament, les diferents celebracions i tradicions que treballem a l’Escola o que celebrem en família, la Festa Major, la Castanyada, el Tió, Sant Jordi… ajuden als nostres infants a no perdre’s en el pas del temps, a seqüenciar-lo, a anticipar el que vindrà. Són un referent perquè evoquen la celebració de l’any anterior que els ha deixat un record positiu, una empremta emocional i nous vincles.

Però les tradicions també s’han d’actualitzar. Cal explicar-les bé perquè els infants puguin entendre el seu sentit. Posar-les en context, així ajudem als nens i nenes a anar formant sentit crític, a entendre perquè hi ha maneres de fer del nostre passat que ja no poden ser iguals al segle XXI. És per això que ja fa temps que Els Pastorets es representen a l’Escola a manera de cantata, incorporant escenes teatralitzades amb un vocabulari entenedor per a tots els nens i nenes, però amb una escenografia i attrezzo que ens porta a l’època on van néixer. A més a més, els més grans, els treballen a classe com a Projecte. Això els permet conèixer bé l’obra en el seu context històric.

I finalment no podem oblidar que l’Escola Lys, a més d’arrelada a la cultura popular catalana, es defineix com a laica en el seu ideari.  Entenem la laïcitat des del respecte a totes les creences i no creences i sobretot, sense prendre partit per cap. Som Escola laica i som sobretot, Escola inclusiva, i com a tal, entenem que una representació coral com la dels Pastorets facilita la participació i l’èxit de tots els infants, sigui quina sigui la seva creença, procedència o cultura. Perquè la participació en les diferents manifestacions de les nostres tradicions, a l’Escola, al barri o a la ciutat, esdevé un element integrador, on totes i tots hi som ben rebuts, ajudant a crear espais socials més compartits, més solidaris i en definitiva millors per a tots els infants i les seves famílies.

Hi sou tots i totes convidats. No us els perdeu!!!!