Una normalitat més sostenible.

El curs ha començat amb la normalitat com a nova manera de fer. Han quedat enrere la mascareta i la distància de seguretat. Les activitats de l’Escola que van quedar en un segon pla per un virus que ho va capgirar tot, tornen als horaris i s’incorporen com a noves rutines, quan eren el dia a dia de l’Escola abans de la pandèmia.

Patis compartits, espais matemàtics, tallers, padrins i fillols….o la Festa Major. De nou compartir junts com sempre. Perquè ens agrada que l’Escola sigui el lloc, sobretot, on podem aprendre junts, amb els iguals i amb els altres. És el que fa que aprendre sigui motivador i al mateix temps molt divertit.

Però la Covid també ens ha trencat alguns bons hàbits i rutines perquè, per conviure amb un virus que ho contaminava tot, vam aprendre a distanciar-nos, a tenir el nostre material propi i a no compartir-lo, a rentar-nos les mans a cada moment i a tapar-nos el somriure amb una mascareta, a desinfectar taules i materials, ens va acostumar a normalitzar plàstics i envasos…

Els infants, com sempre que aprenen, van aprendre tot això. A l’Escola fèiem files amb distància i gastàvem paper i més paper per eixugar-nos, per desinfectar, per fer de tovallons. Semblava que la Covid era incompatible amb el reciclatge. Tot es va tornar d’un sol ús…. I els nens i nenes, sempre atents al nostre model, respectaven allò que els dèiem els adults.

La normalitat també ens ha portat a reflexionar sobre com recuperar bons hàbits que, des dels inicis de l’Escola, han fet del nostre centre una “Escola Sostenible”.

Tenim contenidors de reciclatge a totes les classes per classificar els residus. Guardem materials per reciclar i portar-los al punt verd: Fluorescents, piles, plàstics, aparells elèctrics espatllats, llibres vells…. Una Escola pot generar molts residus i n’ha de tenir cura, pensar un espai on emmagatzemar allò per reciclar. Cal demanar que ens visiti el Punt verd mòbil i demanar que nenes i nens portin de casa material per reciclar.

Hi ha càrrecs de reciclatge a totes les classes des de l’Etapa Infantil fins a 6è. Els més grans fan el recull i ho porten tot als contenidors dos cops per setmana.

Però a més l’Escola recomana que la motxilla sigui de roba, si és possible. Hem recuperat, des dels petits als més grans, la tovallola o eixugamans que ens permet prescindir del paper i treballar l’hàbit d’eixugar-nos bé i de tenir-ne cura. Utilitzar-la quan fa molta calor, a Educació Física, a l’hora del taller…. Els pitets o tovallons de roba, amb la seva bossa de roba per l’hora de dinar.

Cal implicar els alumnes en el bon ús del material d’aula i col·laborar entre tots a classificar colors, llapis, retoladors…d’un curs a l’altre per no malbaratar-lo.
Fer un bon ús del paper i sobretot de l’aigua. La llista no s’acaba…..

El futur del planeta ens planteja com a societat el repte més important en els anys vinents. Els nostres infants seran els adults del demà, aprenen del nostre model. Els n’hem de donar un, tant a casa com a l’Escola, que els ajudi a afrontar aquest gran repte amb els hàbits de consciència ecològica i sostenibilitat necessaris per superar-lo.

Benvinguda la normalitat, però fem-la entre tots més sostenible.